Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Josefin Bruzell - 15 april 2013 11:45

Här kommer lite dykfilmer!

Hoppas ni har förståelse för lite ofokus och skakningar.

Fiskarna är inte direkt medgörliga och det var väääääldigt strömt på sina ställen.

Det är ganska svårt att hålla sig stilla i vattnet då.

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:27

Under ett av alla nattdyken, fick jag äran att testa helt ny utrustning med speciell mask och UV-lampa, som gjorde att alla plankton, koraller, fiskar och djur syntes bara genom det ljus de har absorberat under dagen. Tyvärr var det svårt att ta bilder, eftersom blixten gick in och förstörde allt, men en bra blev det i alla fall. Upplevelsen var otrolig!

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:21

Här kommer massor av bilder från ett par av alla mina dyk ute vid Similan öarna. Tyvärr är inte fiskarna så medgörliga och det var väldigt strömt på sina ställen, men det blev hyfsade bilder i alla fall. Filmer kommer senare också.

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:16

Fy vilket ställe!

På vanligt thaivis var bussen två timmar försenad till Surat Thani och jag missade därför färjan över till Koh Tao. Ja ja, ingen idé att tjura utan bara att ge sig ut och leta boende. Problemet var bara att Surat Thani inte direkt är känt för att vara ett trevligt ställe, vilket märktes och att klockan var 23 på kvällen.    Efter en hel del letande hittade jag i alla fall ett boende som fick duga och i morgon kommer jag istället åka direkt till Bangkok för att spendera mina sista nätter där. Jag vill inte riskera att missa flyget hem.

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:11

Så var det dags att lämna Koh Lipe för denna gången, men jag kommer åka tillbaka. Var så säker!

Nedan finns två bilder på några trevliga flerbenta vänner jag lärt känna. En underbar liten hundvalp som bara "ägde" mig direkt och vackra "Queen", en spindelhona som bodde i ett träd på stället jag bott på på ön. Vi brukade mata henne med kackerlackorna vi fångade. Fascinerande!

Nu bär det av med speedboat till fastlandet och sedan blir det buss mot Surat Thani, där jag ska med en färja över till Koh Tao.

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:06

Så här sista kvällen på underbara Koh Lipe var det ju ett måste att gå runt och säga hej då till alla jag lärt känna. Trots att det är en liten ö och få människor så var jag inte hemma förrän 4.30 Underbara människor och superkul!    Nedan kommer lite bilder på ställena och på fantastiskt duktiga Ares. Blott 19 år och efter att bara ha tränat i 2 år är han redan superduktig på Eld poi. En typ av jonglerande med eld. Jag kommer lägga in en liten filmsnutt på honom senare också.

Av Josefin Bruzell - 27 mars 2013 23:57

Tidigare i veckan blev jag så gulligt inbjuden på middag hos familjen som äger stället jag bor på. Antingen tycker de jag är trevlig eller så tycker de synd om mig att jag är ensam. Antagligen det sista.    Det var hur som helst väldigt trevligt och väldigt god mat, dock väldigt stark.    Som om jag hade förväntat mig annat.    Vi pratade om allt möjligt och innan kvällen var slut hade jag blivit medbjuden på en båttur dagen därpå till de kringliggande öarna. Tydligen är det inga problem att hitta privata stränder och det vill jag ju inte missa.

Kl 9.30 bar det av och efter ca 1 timmes båtresa var vi framme vid den första ön och stranden. Helst själva på en kritvit strand. Kan det bli bättre?   Sedan fortsatte hela dagen så och vi hann besöka två stränder till innan vi åkte hemåt igen. Förutom att sola och njuta av lugnet, hann jag även med att snorkla lite och titta på alla de supervackra och roliga eremitkräftorna som fanns på stränderna. Även sandkrabbor fanns där gott om och de är hur roliga som helst, för att inte tala om hur snabba de är!

En helt perfekt spenderad dag som min sista här på Koh Lipe.

Av Josefin Bruzell - 29 januari 2013 15:45

Här har jag varit än så länge. Några stopp till blir det innan jag åker hem.

Kram

P.S Tack för hjälpen med kartan! ;-)