Av Josefin Bruzell - 29 januari 2013 15:32

Här kommer lite bilder från min bungalow på Koh Lipe. Jag har en liten groda som rumskompis, som bor på min toalett. Jättesöt! Sen har jag en katt som verkar trivas på min veranda. Han är alltid där när jag öppnar dörren. Jag satte även in en bild på min utsikt jag äter frukost till varje morgon. :-) Enjoy!

Av Josefin Bruzell - 28 januari 2013 15:28

Sedan några dagar är jag på den underbart vackra och trevliga ön Koh Lipe. Den ligger allra längst ner, nästan vid gränsen till Malaysia. Det är en jätteliten ö med en enda huvudgata. Där allt finns dock. ;-) Men det som gör Koh Lipe så underbar är just det lilla. Allt är så orört och oförstört här och omgivningen kan inte bli bättre. Det är klart, vill man festa skallen av sig är inte Lipe förstahandsvalet, men här finns gott om pubar och barer med underhållning och uppträden varje kväll i veckan. Ett full moon party har jag även hunnit med här. Crazy! :-D

Ön har tre huvudstränder och flera små vikar och jag bor på den största, vilket egentligen inte säger stor. ;-) Kritvita stränder, turkost vatten och barer och bungalows kantar hela stränderna. När mörkret faller fylls stränderna av levande ljus och små eldar och pubarna "dukar" upp ligg/sittplatser direkt på sanden med små bord och kuddar. Urmysigt!

Jag bor i en alldeles egen bungalow ca 50 m från vattnet. Här glömmer man tid och rum. Jag går upp när jag vaknat, äter lite frukost och efter det blir det oftast en stund på stranden. Kanske någon snorkel- eller dyktur för variation, annars dröjer det till kvällen innan det händer något mer. Två böcker har jag redan avklarat. ;-) Gott lunk! Klockan och kalendern har jag noll koll på, allt går i sitt eget lunk. Här stannar jag till den 1/2, då jag åker över till Langkawi, Malaysia.

Av Josefin Bruzell - 23 januari 2013 21:37

I morse när jag stod och väntade på min transfer kom det plötsligt 5 hundar och gick förbi på trottoaren. Lite längre ner samlades de med en annan liten grupp och efter ytterligare några minuter anslöt några till. Detta var precis i gryningen och det var så tydligt att detta är en rutin de har. Sjuk som man är så kan jag ju inte låta bli att studera och njuta av deras beteenden och signaler. Imponerande hur de löser allt socialt, både gentemot hundar och människor. True survivors!

Saknar så klart mina älskade hundar fruktansvärt mycket!! Men jag vet att de har det så bra de kan ha det, så jag är inte det minsta orolig. Jag är bara oerhört tacksam över att ni vill och kan ha och ta hand om mina rackare! Tusen tusen tack!!! Utan er, ingen resa! Ovärderligt!!!

En extra kram till er idag! ;-)

Av Josefin Bruzell - 23 januari 2013 16:09

Efter en minst sagt dötråkig tisdag, åkte jag idag ut på utflykt till fem av Ao Nangs öar. Helt klart det vackraste hittills! Vilka stränder i kombination med detta turkosa vatten och alla klippformationer! :-) Med denna kritvita sand kom jag tänka på känslan av den starka solen och snön i fjällen. Samma känsla. Nästan så man blev "snöblind"! ;-P På varje ö och dess stränder ploppade små barer upp och även longtailbåtar i form av restauranger. Gulligt!

Åk inte till alla stora välkända öar, utan ta er tid att åka ut och se alla dessa oupptäckta skatter. Jag har en stark känsla av att de inte komma vara så oupptäckta mycket länge till. :-/ Via en longtailbåt tog vi oss från ö till ö och det ena vackra stället efter det andra. En mycket trevlig dag till ett löjligt billigt pris så klart! 400THB för hela dagen, inkl transfer och lunch. Löjligt! :-D

Under dagen har jag även besökt välkända Railay Beach i Ao Nang. Så har jag gjort det! ;-)

I morgon åker jag tidigt från Krabi ner till Koh Lipe. Det ska bli underbart med lite "riktig" semester och förhoppningsvis några fina dyk. :-)
På återseende!

Av Josefin Bruzell - 23 januari 2013 15:48

När speedboaten lämnade oss i hamnen i Khao Lak i måndags eftermiddag, tog jag en buss till Krabi direkt. Det kändes väldigt onödigt att lägga pengar och tid på ännu ett dygn i Khao Lak. Väl i Krabi gick det snabbt att hitta boende. Skönt så det inte blev allt för sent. :-) Efter jag installerat mig på rummet gick jag ut till restaurangen för att käka och ta en öl och med flera uttröttande dagar i baggaget gick jag sedan och la mig tidigt, bara för att vakna några timmar senare grymt illamående! :-O MATFÖRGIFTNING! Japp, bara att gilla läget... :-/ Var 20:e minut besökte jag toaletten hela natten. :-( Puh!! Tur i oturen var det "bara" matförgiftning, så det vände åt rätt håll så fort allt "dåligt" kommit upp. Hela tisdagen gick dock åt till återhämtning. Tack gode Gud för Resorben! ;-)

Nu har jag gjort det, så nu ska det inte bli fler gånger tänkte jag! ;-)

Av Josefin Bruzell - 23 januari 2013 15:32

I fredags morse blev jag hämtad vid mitt boende för att åka ut till hamnen i Khao Lak, där en speedboat väntade. Efter ca 1 1/2 timme på den i full fart (shit vad det går!) var vi framme vid den stora båten, som vi skulle bo på och dyka från i fyra dagar. Efter lite genomgång av rutiner och regler på båten och gällande dyken, var det sedan dags för dyk nr 1. Vi blev alla tilldelade varsin buddy och guide eller liknande, fick vår utrustning och blev anvisade vår plats på dykdäcket. Ordning och reda är väldigt viktigt, annars hade inget funkat.

Det är alltid mycket att sätta sig in i på nya båtar och med ny staff, men man kommer ganska snabbt in i det om man är lyhörd och har varit med förr.

Fyra dyk om dagen har vi hunnit med, varav det sista för dagen som antingen skymnings- eller nattdyk. Ungefär så här har schemat sett ut:
06.00 Liten frukost och briefing för första dyket.
07.00 Dyk 1
09.00 Stor frukost
10.30 Dyk 2
12.30 Lunch
14.00 Dyk 3
16.00 Fika
17-19.00 Dyk 4
20.00 Middag

Jag kan lätt säga att det blev tidiga kvällar på detta stället. Inga partynätter. Alla var dödströtta efter middagen, så det blev bara en stunds trevligt pratande med allt dykfolk innan sängen. :-)

15 dyk blev det allt som allt för min del och helt fantastiska sådana, även om Thailands vatten inte slår Röda Havet. Jag vet inte om något kommer göra det! ;-) Det är större artrikedom här, men inte alls de färgerna varken på fiskar eller koraller. Det finns mycket fler valmöjligheter här gällande typer av rev mm. Det är betydligt djupare snabbt och det gör att det kommer fler "stora" djur att se också, men det är också betydligt mer och starkare strömmar här. En ny grej som jag fick äran att testa var alldeles ny utrustning för nattdyk. Ny UV-lampa med speciella masker, som gjorde att man kunde se allt ljus som koraller och fiskar absorberat under dagen. Havet sprakade av neonljus, magiskt! :-D

Utöver dyken är det en underbar atmosfär och stämning på dykbåtarna. Bland dykfolk råder generell "hakuna matata" och jag brukar likna dem vid "surfers". Mellan dyken kan man sola, slappa, sitta och prata eller bara njuta av utsikten. Det är verkligen en atmosfär jag gillar starkt! Alla borde prova! ;-)

Jag tog flera bilder i vattnet, men jag måste hitta en dator innan jag kan lägga upp dem. Tills dess får ni njuta av lite bilder från ovan vattenytan.

Av Josefin Bruzell - 21 januari 2013 15:17

Nu är jag tillbaka på fastlandet efter ett par härliga dagar ute till havs. Många fina dyk har det blivit. :-)

Full uppdatering kommer först i morgon, för ikväll har jag förflyttat mig från Khao Lak till Krabi och är lite för trött för att skriva.