Av Josefin Bruzell - 17 januari 2013 14:04

Igår var det bara att gå upp tidigt, checka ut från mitt guesthouse och bege mig mot en busshållplats och försöka få tag på en buss in till Phuket stad. Tanken var nämligen att ta mig till Khao Lak så jag fick två nätter där innan dykningen. Nu är det så att det där med hålltider är de inte mycket för i Thailand, som på många andra liknande ställen, utan det är bara att hitta en plats och lugnt sätta sig och vänta... Efter ett tag kom bussen så klart och jag kom in till Phuket utan problem. I Phuket har de sedan ingen samlad station, utan jag passade på att få mig lite sightseeing och gick igenom staden. Tror ni jag blev glad när jag sedan väl på plats hade exakt en timme innan dagens sista buss till Khao Lak gick?! Yes!!! Den där fjärilen var nog inte bara bullshit ändå...

Ett antal timmar senare var jag på plats i Khao Lak, gick till dykcentret och kollade av lite innan jag checkade in på mitt boende som dykcentret snällt nog hade bokat åt mig. Skönt att slippa leta en gång. :-) Klockan var rätt mycket så det var egentligen bara att käka och sedan försöka sova.

Idag har jag haft tid att kika runt och känna av atmosfären här. Vilket supertrevligt ställe och raka motsatsen till Phukets Patong! Här är det mer som jag tänker mig Thailand. En lagom mix av turister och inhemska, små restauranger och barer trevligt inbyggt i omgivningen. Det finns en huvudgata och stranden ligger precis bakom. Det som är extra utmärkande här är att det är väldigt romantiskt och alla spinner vidare på det. Det är t.o.m så riset till maten är format till ett hjärta på tallriken. :-) Hit åker man inte för att festa huvudet av sig som i Patong, visst med ett gott kompisgäng är där säkert skitkul, men prostitutionen är väldigt utbredd, antingen höga murar runt hotellen eller som på mitt boende tre lås på dörren och galler för alla fönster. :-/ Klubbarna stänger först när folk går hem eller när det ljusnar, det vill säga kl 7 på morgonen. Stranden är full av solstolar med max 1m's mellanrum som thailändare sköter och tar betalt för. Här i Khao Lak är det betydligt lugnare. Det är inga problem att festa loss här heller, det finns gott om trevliga pubar och barer, men hit åker mest barnfamiljer och par. Det är som sagt väldigt romantiskt upplagt, inga solstolar som kostar och med sin 30km långa sandstrand är det absolut inte trångt. Khao Lak var det stället som drabbades absolut hårdast i tsunamin och det märks. Allt är förhållandevis nytt och fräscht.

Men det som de allra flesta åker till Khao Lak för är dykningen! Det ligger närmast Surin och Similan öarna som ligger högt på tio i topp-listan av världens bästa dykvatten. Jag har inte räknat, men jag tror lätt att var fjärde butik är ett dykcenter här. De finns överallt! :-) Så det är så klart härifrån jag ska ut på liveaboarden och det blir i morgon. Tydligen har Mantorna börjat komma, så jag hoppas väldigt mycket på att få se en sådan.

Jag har tagit lite bilder på omgivningen här som kommer nedanför, faktiskt även en på mig själv för att se om ni tycker jag fått någon färg eller inte?! ;-) Efter liveaboarden kan jag lova en massa vackra bilder. :-)

Ha det gott!

Av Josefin Bruzell - 15 januari 2013 14:39

Så då var man i Phuket då! :-D
Närmare bestämt tog jag Patong Beach, där allt händer och är fullt ös 24/7... Jag har dock hittat ett kanonboende som ligger centralt och bara ett par min till stranden, men tillräckligt avsides för att inte störas av alla klubbar och trafik. Här kan man snacka turism och vilken oerhörd kontrast från norra Thailand. Här är det inget som vilar, allt är anpassat efter vad turisterna vill ha och man ser fler västerlänningar än thailändare.

Eftersom min förkylning är aningens seg, trekkingen gjorde säkert inte saken bättre, så har det blivit en ren vilodag idag. Stranden! Hela dagen har jag spenderat vid stranden och skaffat mig lite färg på kinderna. ;-) Jag började dagen med att gå ner till stranden, köpte mig lite frukost i form av en STOR tallrik mixad exotisk frukt (som förresten är min favoritfrukost numera) och sedan bänkade jag mig i en solstol. Gött! Där har jag legat sedan dess, förutom en paus då jag körde Jetski. Shit vad fort det går! Skitkul! :-D Vi får se vad som händer i morgon...

Två nätter blir det här innan jag pyser till Khao Lak och sedan ut på liveaboarden (dykning) i några dagar. Det är ganska skönt att ha i alla fall två nätter på samma ställe och får en vilodag och slipper resa och leta boende hela tiden.

Ha det gott!

Av Josefin Bruzell - 15 januari 2013 11:28

I söndags var det dags för mig att lämna Chiang Mai för denna gången och bege mig söderut. Jag bestämde mig för att ta nattåget ner till Bangkok, för att få se mer av landskapet, städerna och byarna. Tåget gick inte förrän 17.30 så jag hade hela dagen på mig att hitta på något. Jag bestämde mig för att besöka Chiang Mais största och mest kända tempel Doi Suthep. Chiang Mai har ca 300 tempel, varav 6 är välkända men Doi Suthep det mest kända. Jag letade upp och fjäskade till mig en biljett till en guidad tur ihop med en annan grupp. Billigt och bra! ;-)

Efter en stigning på ca 1000m med minibuss och sedan ca 300 trappsteg rakt upp, var vi på plats vid templet. Det första jag lade märke till var den underbara utsikten! Man såg hela Chiang Mai. Tyvärr var det lite dimmigt, men jag hoppas ni får en liten känsla av bilderna ändå.

Det finns så klart mycket legender och sägner om templet och allt kring det, men det mesta står på nätet. Två saker var det väldigt viktigt att göra som ny vid templet i alla fall. Kring ytterväggen hänger sammanlagt 160 klockor och som ny måste man röra vid alla och ringa tre gånger i en. Sagt och gjort. ;-)

Inne i tempel och liknande blir det alltid en speciell stämning tycker jag. Det är ju en väldigt speciell plats, även om man inte alltid delar tro eller övertygelse med alla. Bilderna får tala för sig själva och jag rekommenderar ett besök om ni ska till Chiang Mai. Väldigt mäktigt!

En liten parentes till templet, men en rolig grej som hände mig inne i templet (som förresten till största delen är utan tak) hände när jag stod mitt bland allt folk och fotade. Plötsligt killar det till på min högerhand och då kommer det en fjäril och sätter sig där! Helt orädd. Innan jag vet ordet av ser flera thailändare det och ställer sig i en ring runt och snackar en massa. Tydligen hör en munk vad de säger, jag har ingen aning, men han kommer fram och bugar inför fjärilen. Sedan säger han något till mig som guiden får översätta och tydligen var det "att jag numera är välsignad med evig lycka och tur, eftersom fjärilen valde mig av alla på denna heliga plats." Tja, bara att tacka och ta emot tänkte jag. ;-) Allt är välkommet! Fjärilen satt utan minsta oro kvar i minst tio minuter och jag kunde utan problem ta kort på den. Lite småroligt faktiskt!

Efter besöket hoppade jag på tåget som var framme i Bangkok ca 9.30 Sedan bar jag mig av till flygplatsen för att leta upp biljett till Phuket och var framme kl 20.30 igår kväll.

Av Josefin Bruzell - 12 januari 2013 16:05

...av dessa tre dagarna är att det har varit intressant, spännande, roligt, utmanande, jobbigt och krävande! Att få en inblick i denna så otroligt annorlunda värld är något jag varmt rekommenderar. De ser inte så mycket svenskar där fick jag veta, vilket jag tycker är synd. Det är ett väldigt vänligt folk, som försöker vara helt självförsörjande. De lever utan telefon, el och rinnande vatten. Det finns kanske 1-2 bilar i varje by och några mopeder.

Mellan juni-dec sliter alla i arbetsduglig ålder med årets risskörd som sedan är deras basföda hela året. Ris kombinerat med frukter och grönsaker, råttor, ekorrar, fisk eller grodor. Grisar, kor och höns sparar man in i det sista och de flesta lever fritt i byn ihop med hundar och katter.

Resten av året försöker de sälja hantverk, frukter och blommor för att få in lite pengar. Turismen ger ju en del förstås. De talar ett språk som är mer likt burmesiskan än thailändskan och har egna skolor och kyrkor.

Trots att de saknar mycket enligt oss har de en otrolig livsglädje och gemenskap. Alla hjälps åt med allt och så många som möjligt i samma familj bor ihop, från far- och morföräldrar till de minsta småbarnen. Varje morgon väcks de av tuppen i gryningen och direkt efter samlas alla män till ett frukostmöte runt en eld, där de dricker te eller kaffe, tuggar teblad och röker sina egna cigaretter som består av egenodlad tobak inrullad i bananträdsblad. När mötet är klart rullar dagen på tills mörkret faller och strax därefter gå alla och lägger sig, för där ute är det inte mörkt det är kolsvart!

Av Josefin Bruzell - 12 januari 2013 15:40

Efter ännu en sömnlös och iskall natt, skulle vi då gå sista biten tillbaka. Men innan var det så klart frukost. Alla i vår grupp blir dock väldigt förvånade när vi får syn på en äldre man som sitter och grillar en råtta över öppen eld. Tydligen en råtta han fångat i en fälla under natten och nu såg han fram emot en extra god frukost. Vi blev erbjudna att smaka, men alla avböjde.

Första dagen var det bara uppför och denna dagen var det bara nerför. Alla tre dagarna var det lika varmt och sedan kallt. En riktigt stor utmaning och fruktansvärt kul och intressant! Något jag mer än gärna gör om, men inte än på ett tag, för jag ljuger inte när jag säger att jag har ont i precis hela kroppen! ;-)

Av Josefin Bruzell - 12 januari 2013 15:17

Morgonen var väldigt välkommen. Oj, vad tiden går sakta när man inte kan sova! Upp lagom till frukost och som tur är stiger temperaturen nästan lika fort som solen! :-) efter det var det dags att gå vidare mot Mae Hong Son. Dag 2 bestod bara av vandring, förutom en timmes lunchpaus vid ett vattenfall där man fick bada om man ville. Väl framme var det dags igen med ordningsreglerna. Nu var vi framme hos "långhalsarna", damerna med alla ringar om halsen/nacken. Tyvärr ville inte de bli fotograferade, vilket man ju då måste respektera.

Samma rutiner som kvällen innan. Vi förberedde "golven" medan maten blev klar.

Här fanns det tyvärr ingen eldstad, så vi gjorde en liten eld ändå som vi stod och värmde oss vid ett par timmar. Tidiga kvällar har det blivit dessa dagarna!

Nedanför är bilder på byn på håll, deras "grovkök", vår sovplats. I den ordningen.