Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Förflyttning

Av Josefin Bruzell - 15 januari 2013 11:28

I söndags var det dags för mig att lämna Chiang Mai för denna gången och bege mig söderut. Jag bestämde mig för att ta nattåget ner till Bangkok, för att få se mer av landskapet, städerna och byarna. Tåget gick inte förrän 17.30 så jag hade hela dagen på mig att hitta på något. Jag bestämde mig för att besöka Chiang Mais största och mest kända tempel Doi Suthep. Chiang Mai har ca 300 tempel, varav 6 är välkända men Doi Suthep det mest kända. Jag letade upp och fjäskade till mig en biljett till en guidad tur ihop med en annan grupp. Billigt och bra! ;-)

Efter en stigning på ca 1000m med minibuss och sedan ca 300 trappsteg rakt upp, var vi på plats vid templet. Det första jag lade märke till var den underbara utsikten! Man såg hela Chiang Mai. Tyvärr var det lite dimmigt, men jag hoppas ni får en liten känsla av bilderna ändå.

Det finns så klart mycket legender och sägner om templet och allt kring det, men det mesta står på nätet. Två saker var det väldigt viktigt att göra som ny vid templet i alla fall. Kring ytterväggen hänger sammanlagt 160 klockor och som ny måste man röra vid alla och ringa tre gånger i en. Sagt och gjort. ;-)

Inne i tempel och liknande blir det alltid en speciell stämning tycker jag. Det är ju en väldigt speciell plats, även om man inte alltid delar tro eller övertygelse med alla. Bilderna får tala för sig själva och jag rekommenderar ett besök om ni ska till Chiang Mai. Väldigt mäktigt!

En liten parentes till templet, men en rolig grej som hände mig inne i templet (som förresten till största delen är utan tak) hände när jag stod mitt bland allt folk och fotade. Plötsligt killar det till på min högerhand och då kommer det en fjäril och sätter sig där! Helt orädd. Innan jag vet ordet av ser flera thailändare det och ställer sig i en ring runt och snackar en massa. Tydligen hör en munk vad de säger, jag har ingen aning, men han kommer fram och bugar inför fjärilen. Sedan säger han något till mig som guiden får översätta och tydligen var det "att jag numera är välsignad med evig lycka och tur, eftersom fjärilen valde mig av alla på denna heliga plats." Tja, bara att tacka och ta emot tänkte jag. ;-) Allt är välkommet! Fjärilen satt utan minsta oro kvar i minst tio minuter och jag kunde utan problem ta kort på den. Lite småroligt faktiskt!

Efter besöket hoppade jag på tåget som var framme i Bangkok ca 9.30 Sedan bar jag mig av till flygplatsen för att leta upp biljett till Phuket och var framme kl 20.30 igår kväll.

Kram

 
 
Ingen bild

Angel

15 januari 2013 15:42

Vackert o fint m fjäril o munk!
Hörru, du är dålig på o lägga upp bilder på dig själv, vill ju se DIG i bilderna, mkt trevligare!:)
Enjoy life!

 
Ingen bild

Jimmie

15 januari 2013 19:18

Ser härligt ut! Hoppas de stämmer med fjärilen och att den berömda oturen försvinner! Ha de gott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Bruzell - 15 april 2013 11:45


Här kommer lite dykfilmer!    Hoppas ni har förståelse för lite ofokus och skakningar. Fiskarna är inte direkt medgörliga och det var väääääldigt strömt på sina ställen. Det är ganska svårt att hålla sig stilla i vattnet då.        ...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:27


Under ett av alla nattdyken, fick jag äran att testa helt ny utrustning med speciell mask och UV-lampa, som gjorde att alla plankton, koraller, fiskar och djur syntes bara genom det ljus de har absorberat under dagen. Tyvärr var det svårt att ta bild...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:21

Här kommer massor av bilder från ett par av alla mina dyk ute vid Similan öarna. Tyvärr är inte fiskarna så medgörliga och det var väldigt strömt på sina ställen, men det blev hyfsade bilder i alla fall. Filmer kommer senare också.            ...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:16

Fy vilket ställe!    På vanligt thaivis var bussen två timmar försenad till Surat Thani och jag missade därför färjan över till Koh Tao. Ja ja, ingen idé att tjura utan bara att ge sig ut och leta boende. Problemet var bara att Surat Thani inte dir...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:11

Så var det dags att lämna Koh Lipe för denna gången, men jag kommer åka tillbaka. Var så säker! Nedan finns två bilder på några trevliga flerbenta vänner jag lärt känna. En underbar liten hundvalp som bara "ägde" mig direkt och vackra "Queen", en s...

Ovido - Quiz & Flashcards