Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Phuket vs Khao Lak

Av Josefin Bruzell - 17 januari 2013 14:04

Igår var det bara att gå upp tidigt, checka ut från mitt guesthouse och bege mig mot en busshållplats och försöka få tag på en buss in till Phuket stad. Tanken var nämligen att ta mig till Khao Lak så jag fick två nätter där innan dykningen. Nu är det så att det där med hålltider är de inte mycket för i Thailand, som på många andra liknande ställen, utan det är bara att hitta en plats och lugnt sätta sig och vänta... Efter ett tag kom bussen så klart och jag kom in till Phuket utan problem. I Phuket har de sedan ingen samlad station, utan jag passade på att få mig lite sightseeing och gick igenom staden. Tror ni jag blev glad när jag sedan väl på plats hade exakt en timme innan dagens sista buss till Khao Lak gick?! Yes!!! Den där fjärilen var nog inte bara bullshit ändå...


Ett antal timmar senare var jag på plats i Khao Lak, gick till dykcentret och kollade av lite innan jag checkade in på mitt boende som dykcentret snällt nog hade bokat åt mig. Skönt att slippa leta en gång. :-) Klockan var rätt mycket så det var egentligen bara att käka och sedan försöka sova.


Idag har jag haft tid att kika runt och känna av atmosfären här. Vilket supertrevligt ställe och raka motsatsen till Phukets Patong! Här är det mer som jag tänker mig Thailand. En lagom mix av turister och inhemska, små restauranger och barer trevligt inbyggt i omgivningen. Det finns en huvudgata och stranden ligger precis bakom. Det som är extra utmärkande här är att det är väldigt romantiskt och alla spinner vidare på det. Det är t.o.m så riset till maten är format till ett hjärta på tallriken. :-) Hit åker man inte för att festa huvudet av sig som i Patong, visst med ett gott kompisgäng är där säkert skitkul, men prostitutionen är väldigt utbredd, antingen höga murar runt hotellen eller som på mitt boende tre lås på dörren och galler för alla fönster. :-/ Klubbarna stänger först när folk går hem eller när det ljusnar, det vill säga kl 7 på morgonen. Stranden är full av solstolar med max 1m's mellanrum som thailändare sköter och tar betalt för. Här i Khao Lak är det betydligt lugnare. Det är inga problem att festa loss här heller, det finns gott om trevliga pubar och barer, men hit åker mest barnfamiljer och par. Det är som sagt väldigt romantiskt upplagt, inga solstolar som kostar och med sin 30km långa sandstrand är det absolut inte trångt. Khao Lak var det stället som drabbades absolut hårdast i tsunamin och det märks. Allt är förhållandevis nytt och fräscht.


Men det som de allra flesta åker till Khao Lak för är dykningen! Det ligger närmast Surin och Similan öarna som ligger högt på tio i topp-listan av världens bästa dykvatten. Jag har inte räknat, men jag tror lätt att var fjärde butik är ett dykcenter här. De finns överallt! :-) Så det är så klart härifrån jag ska ut på liveaboarden och det blir i morgon. Tydligen har Mantorna börjat komma, så jag hoppas väldigt mycket på att få se en sådan.


Jag har tagit lite bilder på omgivningen här som kommer nedanför, faktiskt även en på mig själv för att se om ni tycker jag fått någon färg eller inte?! ;-) Efter liveaboarden kan jag lova en massa vackra bilder. :-)


Ha det gott!


Kram

 
 
Ingen bild

Angel

18 januari 2013 13:14

Tack för att jag fick se ditt söta solbrända ansikte!
Khao lak säger du, då kanske du springer på Bullen, enl fejjan jobbar han nog där nu..du vet, världen ä allt bra liten ibland:)
Hoppas du får en massa grymma dyk, men va rädd om dig:) XO

 
Ingen bild

Maria

20 januari 2013 10:26

Härligt solbränd... Här hemma är det 14 minus o solsken... Ha en riktigt härlig dyktur nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefin Bruzell - 15 april 2013 11:45


Här kommer lite dykfilmer!    Hoppas ni har förståelse för lite ofokus och skakningar. Fiskarna är inte direkt medgörliga och det var väääääldigt strömt på sina ställen. Det är ganska svårt att hålla sig stilla i vattnet då.        ...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:27


Under ett av alla nattdyken, fick jag äran att testa helt ny utrustning med speciell mask och UV-lampa, som gjorde att alla plankton, koraller, fiskar och djur syntes bara genom det ljus de har absorberat under dagen. Tyvärr var det svårt att ta bild...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:21

Här kommer massor av bilder från ett par av alla mina dyk ute vid Similan öarna. Tyvärr är inte fiskarna så medgörliga och det var väldigt strömt på sina ställen, men det blev hyfsade bilder i alla fall. Filmer kommer senare också.            ...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:16

Fy vilket ställe!    På vanligt thaivis var bussen två timmar försenad till Surat Thani och jag missade därför färjan över till Koh Tao. Ja ja, ingen idé att tjura utan bara att ge sig ut och leta boende. Problemet var bara att Surat Thani inte dir...

Av Josefin Bruzell - 28 mars 2013 00:11

Så var det dags att lämna Koh Lipe för denna gången, men jag kommer åka tillbaka. Var så säker! Nedan finns två bilder på några trevliga flerbenta vänner jag lärt känna. En underbar liten hundvalp som bara "ägde" mig direkt och vackra "Queen", en s...

Ovido - Quiz & Flashcards